Posted by: penawaralami | November 29, 2007

Asid Lemak Omega 3 turunkan tekanan darah

Penambahan pemakanan minyak ikan atau minyak flaxseed boleh mengurangkan tekanan darah. Telah terbukti minyak ikan lebih berkesan daripada flaxseed dalam beberapa kajian. Wlaupun mekanismanya tidak diketahui, teorinya ialah kesan anti-radangan asd lemak menghasilkan kesan penurunan tekanan darah.

Dalam kajian beberapa individu yang menghidap tekanan darah tinggi, supplemen EPA dan DHA dari ikan selama 16 minggu telah menurunkan tekanan sistolik dengan purata 3.8 mmHg dan tekanan diastolik purata 2 mmHg [1]. Dalam kajian lain pula berkaitan asid lemak omega 3, tekana sistolik telah turun purata 4.1 mmHg dan diastolik penurunan purata 2.4 mmHg [2]. Satu lagi kajian yang lebih besar, menyaksikan penurunan tekanan sistolik (6.4 mmHg) dan diastolik (2.8 mmHg) dengan suplemen 6g/hari minyak ikan yang kaya EPA dan DHA [3].

Rujukan:
[1] Toft I et al. Effects of n-3 polyunsaturated fatty acids on glucose homeostasis and blood pressure in essential hypertension. Ann Intern Med. 1995 Dec 15; 123(`12): 911-918.

[2] Radack K, Deck C and Huster G. The effects of low doses of omega 3 fatty acid supplementation on blood pressure in hypertensive subjects: a randomized controlled trial. Arch Intern Med. 1991 June; 151(6): 1173-1180.

[3] Bonaa KH et al. Effect of eicosapentaenoic and docosahexaenoic acids on blood pressure in hypertension: a population based intervention trial from TromasA Study. N Engl J Med. 1990 Mar 22; 322(12): 795-801.

minyak ikan omega 3 Supa EPA


Leave a response

Your response:

kategori